Jeśli jesteś na bieżąco z marketingiem internetowym, albo po prostu regularnie szukasz informacji w sieci, prawdopodobnie słyszałeś o algorytmach Google. Ale czy kiedykolwiek zastanawiałeś się, czym tak naprawdę są?
Aby zrozumieć czym jest algorytm Google, zobaczmy najpierw czym są algorytmy w ogóle. Standardowa definicja to: zbiór reguł umożliwiających rozwiązanie problemu w skończonej liczbie kroków.
W języku komputerów algorytm wyznacza etap wykonywania przez komputer konkretnego zadania. Na przykład komputer może być zaprogramowany tak, aby losowo wybrał liczbę z przedziału od 1 do 100. Jest to zadanie, które ma ustalony punkt początkowy i punkt końcowy. Jest zatem skończone.
Innym spojrzeniem na algorytm jest myślenie o nim jak o równaniu matematycznym. Możesz zostać poproszony o policzenie od tyłu od 100 do 80, przeskakując o 4. Powiedziałbyś wtedy, „100, 96, 92, 88, 84, 80”. Mając do dyspozycji kartkę, można by oczekiwać, że pokażesz w kolumnie, w jaki sposób uzyskałeś każdą odpowiedź poprzez odjęcie cyfry 4. Mimo, że jest to uproszczone spojrzenie na algorytm, pomoże ono w zrozumieniu bardziej złożonych wersji.
Czym są algorytmy Google?
Algorytmy Google to zbiory zasad, których używa Google, aby klasyfikować strony internetowe w wynikach wyszukiwania. Złożony system Google pobiera dane ze stron i próbuje zrozumieć, czego szukają użytkownicy oraz uszeregować strony pod względem trafności i jakości.
Algorytmy Google funkcjonują według tej samej podstawowej definicji i zasady działania algorytmu, którą opisaliśmy. Pomyśl o ostatniej sytuacji, kiedy szukałeś czegoś w Google. Niezależnie czy wpisałeś „śliczne koty filmy” czy „sklepy obuwnicze w Pennsylvanii”, wyszukiwarka wyświetliła Ci miliony wyników do wyboru.
Ale jak zdecydowała, które wyniki Ci pokazać i w jakiej kolejności? Algorytm.
Google ma bardzo złożony algorytm pokazywania wyników wyszukiwania i zmienia się on stosunkowo często. I choć firma nie upublicznia dokładnego algorytmu, istnieje kilka elementów, o których wiemy, że z pewnością mają wpływ na możliwość pojawienia się strony w wynikach dla określonych słów kluczowych:
- Występowanie słowa kluczowego w tytule strony, znacznikach nagłówków i opisie meta
- Liczba naturalnie występujących, organicznych linków do strony
- Sposób działania strony na urządzeniach mobilnych, takich jak smartfony i tablety
Oczywiście są to tylko niektóre cechy, które bada algorytm Google przy określaniu sposobu dostarczania i klasyfikowania stron. Prawdopodobnie istnieją dziesiątki, jeśli nie setki, innych.
Jak Google określa, które elementy mają największe znaczenie?
„Czytając” stronę internetową, algorytm Google przypisuje z góry ustaloną wartość liczbową każdej z cech, których szuka na stronie. Ta wartość liczbowa jest następnie dodawana do wyniku końcowego. Zatem strona internetowa, która ma najbardziej pożądane cechy, uplasuje się na szczycie rankingów stron, ponieważ algorytm przypisuje jej większe znaczenie.
Te obliczenia platformy Google są przeprowadzane niezwykle szybko, a rankingi mogą się zmieniać, ponieważ twórcy stron internetowych modyfikują atrybuty, które wpływają na klasyfikację witryny lub pojedynczej strony.
Dlatego też rankingi przypisywane przez algorytmy Google są płynne. Strona, która zajmuje trzecie miejsce dla danego słowa kluczowego może zająć pierwsze lub spaść na dziesiąte w związku ze zmianą treści zarówno na niej, jak i na innych stronach w wynikach. Zwykle najwyższe miejsca należą do firm, które na swoich stronach zajmują się optymalizacją w wyszukiwarkach, czyli SEO.
Czym jest algorytm wyszukiwania Google?
Podstawowy algorytm Google jest wykorzystywany do każdego wyszukiwania w serwisie, ale personalizuje go użytkownik. Na przykład osoba, która wpisuje „zakup butów do biegania” oczekuje zupełnie innych wyników niż ktoś, kto wyszukuje „filmów o kotach”.
Algorytm dostosowuje się do każdego wyszukiwania i może być zmodyfikowany nawet przez najmniejsze zmiany w pisowni i kolejności słów. Następnie wyniki są wyświetlane użytkownikowi, który decyduje, którą stronę odwiedzić.
Znów, dzieje się to szybko i dowodzi, że algorytm Google został zaprojektowany tak, aby zapewnić szeroko zakrojoną personalizację. W ostatnich latach wyszukiwania Google stały się na tyle responsywne, że oferują sugestie po wpisaniu wybranego terminu przez użytkownika. Wskazuje to na zastosowanie innego rodzaju algorytmu do tworzenia zindywidualizowanego rozwijanego menu propozycji wyszukiwania opartego na historii przeglądania, a także innych czynnikach.
Czym jest algorytm Google dla SEO?
Jak wspomniano wcześniej, algorytm Google częściowo wykorzystuje słowa kluczowe do klasyfikacji stron. Najlepszą metodą na wyświetlanie się na konkretne słowa kluczowe jest SEO. Zasadniczo SEO to sposób, w jaki przekazujemy Google, że witryna lub strona internetowa porusza dany temat.
Lata temu powszechną taktyką na stronach było „zapychanie” treści słowami kluczowymi. Zakładano, że algorytm Google uzna, że im więcej słów kluczowych się użyje, tym ważniejsza będzie strona.
Kiedy Google zdał sobie z tego sprawę, zmienił swój algorytm, tak aby karać witryny, które zapychają strony słowami kluczowymi; ukrócił również wiele innych praktyk „black hat SEO” (czarnego SEO). Z tego powodu unikaj wszelkich taktyk, mających na celu przechytrzenie wyszukiwarek. Chociaż Google może nie zauważyć ich od razu, i tak w końcu zareaguje na to, co próbujesz zrobić, a Twoje rankingi ucierpią.
Co czeka w przyszłości algorytm Google?
Google rzadko informuje o zmianach w swoich algorytmach, chyba że są znaczące. Mniejszych zmian dokonuje wewnętrznie i zazwyczaj nie są one odczuwalne. Należy pamiętać, by być na bieżąco z komunikatami algorytmów Google, ale równie ważne jest, aby nie myśleć o nich zbyt dużo i nie próbować z nimi „pogrywać”.
Zamiast tego po prostu pogódźmy się z siłą, jaką posiada algorytm Google i starajmy się stworzyć jak najlepszą stronę internetową. W rezultacie odwiedzający będą zadowoleni z tego, co widzą, a to zawsze stanowi dobrą przesłankę.