Tech3 Budowa oraz optymalizacja stron internetowych SEO

5 technik Black Hat, które mogą zaszkodzić Twojemu SEO

W branży SEO (search engine optimization) panuje zacięta konkurencja. Wyszukiwarki takie jak Google codziennie wprowadzają drobne, ale wpływowe zmiany w swoich algorytmach – tak naprawdę średnio 9 razy dziennie – starając się zapewnić użytkownikom wysokiej jakości, wiarygodne wyniki.

Dlaczego stosowanie Black Hat SEO nie jest dobrym pomysłem

Te regularne aktualizacje algorytmów często powodują, że uplasowanie się na upragnionej pierwszej stronie wyników wyszukiwania (SERP) jest wyzwaniem dla marek. W efekcie, niektóre marki uciekają się do podejrzanych praktyk SEO, inaczej określanych jako black hat SEO, aby „oszukać” boty wyszukiwarek i zyskać wyższą pozycję niż zasłużona.

Jednak te nieuczciwe techniki tylko szkodzą Twojemu SEO: wyszukiwarki nakładają kary na stronę poprzez obniżenie jej pozycji w rankingu lub, co gorsza, całkowite zablokowanie w SERP.

Powszechne techniki Black Hat SEO, których warto być świadomym

Dlatego ważne jest, abyś znał najbardziej powszechne techniki black hat SEO, zanim nieświadomie użyjesz ich we własnej strategii SEO i finalnie narazisz swoją pozycję:

1. Upychanie słów kluczowych

Upychanie słów kluczowych, jak sugeruje nazwa, polega na nadużywaniu tych samych słów kluczowych na stronie – w zasadzie jest to „wypychanie” treści tym samym słowem kluczowym, aby zmaksymalizować widoczność.

Takie działania wyglądają nienaturalnie i utrudniają czytanie i rozumienie. Upychanie słów kluczowych jest powszechnym błędem, często niezamierzonym przez niektóre marki. Można jednak temu łatwo zapobiec pisząc dla swoich odbiorców, a nie dla botów wyszukiwarek. Możesz również skorzystać z narzędzi takich jak Unamo’s Website Optimization Grader, które przeanalizują Twoje treści i wykryją nadużywanie słów kluczowych.

2. Duplikowanie treści

Duplikowanie treści oznacza kopiowanie i wklejanie tej samej treści lub bardzo podobnych bloków z treścią w różnych domenach. Niektórzy mogą to uznać za zwykłe zaniedbanie; ale dla innych takie działanie jest oznaką manipulacji pozycjami w wyszukiwarce lub poważnym naruszeniem praw autorskich.

Wyszukiwarki wolą unikalną treść dla każdej strony, dlatego też nakładają kary na strony, które ją duplikują. Jeśli Twoja marka posiada wiele stron, na których publikuje się tę samą treść, tak jak w przypadku serwisów informacyjnych, ważne jest wprowadzenie tagów kanonicznych i wskazanie oryginalnej wersji artykułu. Aby dowiedzieć się więcej o najlepszych sposobach na zduplikowaną treść, przeczytaj kompleksowy przewodnik Google. Możesz również użyć narzędzi takich jak Copyscape, aby sprawdzić ewentualny plagiat i zduplikowane treści.

3. Materiały clickbait / Fake newsy

Clickbait to technika copywritingu powszechnie stosowana w celu przyciągnięcia uwagi, często sensacyjna lub wyolbrzymiająca temat, po to aby zachęcić odwiedzających do kliknięcia w link, który prowadzi do podejrzanej lub nieadekwatnej treści.

Niektórzy specjaliści SEO twierdzą, że zrobiony poprawnie clickbait działa korzystnie, ale Google, a nawet Facebook podejmują ciągłe wysiłki, aby zwalczać clickbait, fake newsy i dezinformację, polepszając tym samym doświadczenie użytkownika. Filozofia działania wyszukiwarek jest prosta: dostarczać użytkownikom adekwatne i wysokiej jakości treści. Materiały clickbait są mylące, dlatego najlepiej jest się ich wystrzegać jak tylko to możliwe.

4. Maskowanie

Maskowanie to metoda SEO, w której istnieją dwa różne zestawy treści prezentowane botom wyszukiwarek i użytkownikom. Jest często stosowana, aby oszukać wyszukiwarki i uzyskać wyższą pozycję dla pewnych słów kluczowych, dostarczając nieadekwatne wyniki klikającym na stronie. Brzmi to niemalże jak materiał clickbaitowy, ale maskowanie jest o wiele bardziej techniczne: zamaskowana strona w rzeczywistości pokazuje użytkownikom zupełnie inną treść niż ta, która jest wyświetlana w SERP.

Czasami jednak maskowanie nie jest umyślnym działaniem właściciela strony – może być wynikiem zhakowania. Zdarza się również, że maskowanie ma miejsce, gdy Twoja strona wykorzystuje technologie takie jak JavaScript, obrazy czy Flash, do których dostęp jest utrudniony – tym samym pokazując różne treści wyszukiwarkom i użytkownikom. Jeśli tak jest i w Twoim przypadku, przeczytaj zalecenie Google.

5. Spamowanie komentarzami

Spamowanie komentarzami ma miejsce, gdy Twój blog otrzymuje dużą liczbę „komentarzy”, które zwykle są linkami promocyjnymi niezwiązanymi z jego zawartością. Spamerzy chcą w ten sposób pozyskać darmowe backlinki, często robiąc to ręcznie, ale jeszcze częściej za pomocą zautomatyzowanych narzędzi.

Nadmiar nieadekwatnych backlinków w witrynie może ogromnie zaszkodzić jej autorytetowi i tym samym negatywnie wpłynąć na Twoje rankingi SEO. Można temu łatwo zapobiec, wyłączając otwarte komentowanie na blogu i wprowadzając moderację komentarzy, w tym weryfikację słów lub CAPTCHA.

Podsumowując

Techniki black hat SEO mogą być celowym zabiegiem właściciela strony, ale czasami konkurencja używa ich do ataku na stronę i obniżenia Twojej pozycji. Stałe monitorowanie i wykrywanie takich przypadków jest ważne, aby utrzymać w ryzach SEO marki.

Scroll to Top